Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya. (Riwayat Bukhari, Tirmizi, Nasai dan Ibnu Majah).
Islam
amat menitikberatkan persoalan memberi, menerima dan membayar semula
hutang kerana ia melibatkan hubungan sesama manusia ketika hidup di
dunia hingga ke akhirat kelak.
Seseorang yang berhutang wajib
menjelaskan segala hutangnya, dan sekiranya ia meninggal dunia sebelum
sempat menyelesaikan hutangnya maka tanggungjawab untuk membayar hutang
tersebut adalah ke atas warisnya.
Semua hutang sama ada melibatkan orang
perseorangan, pihak bank dan sebagainya hendaklah dibayar tanpa mengira
jumlahnya yang sedikit ataupun banyak.
Abu Said r.a. berkata:
Telah dibawa kepada Rasulullah s.a.w. jenazah untuk disembahyangkan, lalu baginda bertanya: Adakah mayat ini masih menanggung hutang?
Sahabat menjawab: ``Ya, Rasulullah''.
Baginda bertanya: Adakah
ia ada meninggalkan harta kekayaan untuk membayarnya? Jawab sahabat:
``Tidak.''
Lalu baginda bersabda: Sembahyanglah kamu pada kawanmu itu.
Baginda sendiri tidak turut serta menyembahyangkannya.
Kemudian Ali bin
Abi Talib berkata: ``Wahai Rasulullah, biarlah saya yang membayar
hutangnya.'' Sesudah itu baginda segera maju untuk menyembahyangkan jenazah sambil berkata kepada Ali: Semoga Allah membebaskan tanggunganmu (dirimu) daripada api
neraka, sebagaimana kamu telah membebaskan tanggungan saudaramu yang Muslim itu.
neraka, sebagaimana kamu telah membebaskan tanggungan saudaramu yang Muslim itu.
Tidaklah seorang Muslim yang membayar hutang saudaranya melainkan
Allah akan membebaskan tanggungannya (dirinya) daripada api neraka pada
hari kiamat
kelak.
Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
kelak.
Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Barangsiapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan membayar hutangnya, lalu ia mati, maka Allah akan bertanya pada hari kiamat: Apakah kamu mengira bahawa Aku tidak akan menuntut hak hamba-Ku?
Maka diambil amal
kebajikan orang itu dan diberikan kepada orang yang memberi hutang dan
jika orang yang berhutang
tidak mempunyai amal kebajikan, maka segala dosa orang yang memberi
hutang itu, diberikan kepada orang yang berhutang.
Wallahualam..Semoga memberi manfaat.
No comments:
Post a Comment